Jadual I’rab SPM Istimewa – berwarna

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah kerana telah mengizinkan hamba ini untuk menyiapkan satu jadual berbentuk bulatan, dengan pelbagai pengelasan dan warna.

Sebenarnya ini adalah impian ketika masih di tingkatan 2, yang mana saya terinspirasi dengan jadual i’rab yang dibawa oleh seorang ustaz saya di SMU (A) Maahad Muhammadi Lelaki, Kota Bharu, Kelantan. Ustaz tersebut menunjukkan pada kami di kelas satu jadual i’rab berbentuk tiga segi yang sangat panjang. Jadi saya pulang ke rumah lalu cuba buat jadual sendiri yang ringkas dalam bentuk bulatan, siap dengan lapisan atasnya yang boleh diputar. Tetapi usaha tersebut hanya terhenti setakat itu sahaja.

Alhamdulillah apabila sudah bergelar guru, barulah dapat dibuat semula dalam komputer menggunakan Adobe Illustrator CS5.

Saya kongsikan jadual yang saya cuba siapkan dalam sebulan ini, untuk seluruh pencinta bahasa Al-Quran di Malaysia dan serata dunia, khususnya untuk guru Bahasa Arab SPM. Tetapi saya letakkan beberapa syarat untuk download jadual ini ya..

1- Doakan keampunan buat saya, ibu saya (Hjh Thalbiah binti Ahmad), bapa saya (Hj Abd Rahim bin Tamby), bapa mertua saya (Hj Ismail Basha bin Abu Shamah), arwah ibu mertua saya (Hjh Zainab binti Abdul Samad yang meninggal di Mekah sebulan yang lalu), keluarga saya dan guru-guru saya sepanjang hidup ini.

2- Doakan kecemerlangan buat anak-anak didik saya di SMI Al-Amin Bestari D’Merlimau, khususnya yang bakal menghadapi peperiksaan SPM minggu depan.

3- Sumbangkan RM5 atau RM10 ke tabung Back2School yang dianjurkan oleh Humanitarian Care Malaysia Berhad (MyCARE), atas nama MyCARE Melaka. Maklumat lanjut, sila layari : http://www.mycare.org.my/program-back2school-b2s-mycare-kembali-lagi/

4- Dilarang menjual jadual ini untuk tujuan komersil, tanpa kebenaran saya dahulu.

5- Anda bebas untuk cetak bagi kegunaan para pelajar di kelas.

Semoga Allah menerima hasil yang tak seberapa ini dalam berkhidmat untuk bahasa kitabNya Al-Quran dan bahasa baginda Nabi s.a.w. .

Ilaikum zalikal jadwal….


Insya allah saya akan update semula cara menggunakan jadual ini. Secara ringkasnya saya sediakan hukum i’rab dan jenis perkataan yang berkaitan dengannya di atas bulatan tersebut. Kemudian dalam bulatan pula disediakan tanda-tanda i’rab mengikut jenis perkataan dari sudut sorof. Di sebelah tepi kiri dan kanan bulatan pula adalah contoh-contoh mudah i’rab.

jadual-i3rab-spm-qafmimra-resized

Untuk download jadual tersebut, sila pilih daripada dua pilihan ini :

1- versi PDF

2- versi JPG (300 dpi)

Semoga bermanfaat! Barakallahu fikum..

 

This entry was posted in Inspirasiku. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

