Yang pertama untuk yang terakhir

Alhamdulillah.. pada pagi Jumaat lepas, aku dan 6 lagi sahabat-sahabatku telah tiba di Kuwait International Airport.

Kami tiba 5.30am, tetapi bas hostel ambil kami 9.45am… sungguh kasihan… tak payah cerita rasanya…

Seronok bertemu kembali rakan-rakan dari pelbagai negara dan bangsa.. ada yang dari tanah Arab, seperti Bahrain, Jordan, Mesir; ada yang dari Afrika seperti Benin, Mali, Nigeria, Niger, Burkina Faso, Ivory Coast dll… tak banyak rakan yang dari Eropah, yang ada pun dari Macedonia dan Bosnia…

Maksud : Katakan TIDAK pada 'berpelukan' dan 'berkucupan'.. lain jek bunyinya bila diterjemah... hehe

Maksud : Katakan TIDAK pada 'berpelukan' dan 'berkucupan'.. lain jek bunyinya bila diterjemah... hehe

Walaupun di setiap tempat tertampal poster : No hugging, no kissing , no no no.. untuk mengelak H1N1 merebak, namun rata-rata pelajar yang ku jumpa ku dapati semuanya berpelukan dan ber’laga-pipi’ (adat orang Arab) dan mengucapkan : “Alhamdulillah ‘alas salaamah” yang bermaksud : Alhamdulillah atas keselamatan kamu…

Mereka seperti tidak endahkan perkara tersebut. Di lobi hostel pula ada satu meja khas, dipenuhi dengan risalah-risalah berkenaan H1N1 , topeng muka, dan hand-sanitizer. Namun nampaknya seperti tidak diusik langsung!

Apa pun, yang pasti, inilah tahun akhirku insya allah di Kuwait University.. Banyak perubahan yang berlaku pada bumi Kuwait ini… pembangunan, infrastrukstur, sistem , manusia , dan macam-macam lagi sejak aku menjejakkan kaki di sini September 2001 dahulu…

Aku? juga banyak perubahan… daripada belasan tahun , menjadi 2 dekad.. daripada ringan jadi berat dll….

4 Oktober, iaitu semalam aku telah memulakan kelas pertamaku bagi semester pertama ini. Akulah orang pertama yang bawa kamera ke Kuliah (rasanya) pada hari itu, akulah orang kedua yang naik bas pagi itu, akulah pelajar asing pertama yang bayar di kaunter kafeteria di Kaifan setelah dibuka pada hari pertama itu…

Aku dengan penuh semangat melangkah ke dewan kuliah selepas bersarapan. Dalam hati ada satu perasaan yang agak lain… ye lah kan, dah final year.. azam dan semangat agak berlainan kali ini… segala yang berlaku di hadapan mataku menjadi iktibar dan kenangan….

Kenangan itu tidak banyak gunanya jika tidak diambil iktibar daripadanya… itu prinsip yang ku pegang kali ini juga…

Aku ada 4 kelas pada hari pertama, iaitu Ahad, juga hari Selasa dan Khamis. Adapun hari Isnin dan Rabu aku hanya ada dua subjek / kelas untuk dihadiri.. jadi jumlah subjek yang ku ambil pada semester ini ialah 6 subjek. Moga-moga dapatlah ku habiskan lagi 4 subjek berbaki pada semester kedua nanti.

Banyak lagi yang ingin ku tulis, namun ilham tak datang.. jadi bersambung di lain hari….

Insya allah akan ku siapkan artikel tentang Kuwait University… dengan gambar sekali…

———————————————————

p/s : hari pertamaku di bilik , sudah ku jumpa beberapa ekor lipas melintas di hadapanku.. tak bagi salam pun! Sempat ku ambil gambar lipas kedua yang ku temui.. hehe

Lipas kedua yang ku lihat - untuk pengetahuan, lipas di sini kecil-kecil sahaja.. mengikut pemerhatianku, kemungkinan spesis ini berasal dari Jerman..

Lipas kedua yang ku lihat - untuk pengetahuan, lipas di sini kecil-kecil sahaja.. mengikut pemerhatianku, kemungkinan spesis ini berasal dari Jerman..

Sabar je lah…

Advertisements
This entry was posted in Inspirasiku. Bookmark the permalink.

2 Responses to Yang pertama untuk yang terakhir

  1. N2kU berkata:

    mak aih..besernya lipas kt dapur jerk..ni sampai katil nih..hmmmm..

  2. qafmimra berkata:

    hehe… bnyk budak2 hostel sini mengadu..
    dapur pun ada…
    tak cukup dapur, dalam lif, dalam almari baju…
    maaf kata, dalam tandas pun ada, aku terjumpa seekor dua , merayap kat dinding!

    ini membuktikan bahawa bukan salah tuan bilik… hehe.. sbb lipas yang keluar tu pun muncul masa hari pertama aku sampai lagik…

    sekarang aku cuba daun pandan pula…

    wallahul musta’an….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s